Főoldal Életmód Táplálkozás Szépségápolás Tapasztalatok Wellness tippek Kapcsolat

Wellness tippek

Az élet egyetlen - ezért vedd komolyan!
Az élet szép - csodáld meg!
Az élet boldogság - ízleld!
Az élet álom - tedd valósággá!
Az élet kihívás - fogadd el!
Az élet kötelesség - teljesítsd!
Az élet játék - játszd!
Az élet vagyon - használd fel!
Az élet szeretet - add át magad!
  Az élet titok - fejtsd meg!
Az élet ígéret - teljesítsd!
Az élet szomorúság - győzd le!
Az élet dal - énekeld!
Az élet küzdelem - harcold meg!
Az élet kaland - vállald!
Az élet jutalom - érdemeld ki!
Az élet élet - éljed!
Teréz anya - Az élet himnusza

Elengedhetetlen, hogy minden típusú tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot megkapjon a szervezetünk, és lehetőleg semmilyen összetevő ne maradjon ki az étrendből. Olyan étrendet kell összeállítanunk, amely egészséges, nem hizlal, ugyanakkor az étkezés gyönyörétől sem foszt meg. Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással és a megfelelő mozgással, pihenéssel, azaz az életmódváltással számos betegség megelőzhető és megszüntethető - lenne.

1992-ben az USA kormánya a népességének túlsúlyosságára reagálva, a táplálkozással foglalkozó szakemberek segítségét kérve, megalkotta a táplálékpiramist, az egészséges táplálkozás korszerű bibliáját, amelyet országonként idődől időre átfogalmaznak - a megváltozott körülményeket, a helyi földrajzi viszonyokat, kulturális szokásokat, az elérhető élelmiszer-kínálatot,... figyelembe véve.

A táplálékpiramis általános kiindulási alapnak tekinthető a napi élelmiszerek bevásárlásához, és a kiegyensúlyozott étrend összeállításához. Természetesen egyénenként, kor, nem, egészségügyi állapot, és fizikai aktivitás figyelembe vételével mindenkinek más és más lehet az irányadó.

Az általános piramis ajánlása röviden a következő: Az energiaszükségletünk 15-20 %-t fehérjéből, maximum 30%-át zsírból, és 50-65 %-t szénhidrátból fedezzük. Változatos, gazdag nyersanyagokkal igyekezzünk szervezetünk számára biztosítani a megfelelő mennyiségű vitamint, ásványi anyagot, enzimeket, ...

A zsírt elsősorban a többszörösen telítetlen zsiradékokból, elsősorban növényi eredetű olajokból szerezzük be. A piramis szerinti étrend gyümölcsben, zöldségben és teljes őrlésű gabonában gazdag. A helyes étkzéshez megfelelő hidratációról is kell gondoskodni, és létszükséglet a kellő mennyiségű rost fogyasztása: naponta minimum 20-25 gramm. A piramis alján van az a táplálék, amely az étrend alapját képezi, és amelyből sokat kell fogyasztanunk, a csúcsán pedig az óvatos kóstolgatásra szánt, "tiltott ételek".

A piramis alapját gabonafélék, kenyérfélék, rizs- és tésztafélék képezik, ezekből napi 6-11 adag javasolt. A második szintet a gyümölcsök (2-4 adag) és a zöldségek (3-5 adag) foglalják el. A harmadik szinten találjuk a húst, a halat, a száraz hüvelyeseket, a dióféléket, a tojást, amelyekből napi 2-3 az adag, valamint a tejtemékeket, amelyekből 2 adag dukál. A piramis csúcsát a zsírok, édességek, és az alkohol rettegett csoportja foglalja el: ezekkel értelemszerűen diszkréten barátkozhatunk csak.

Ahhoz, hogy a kellő mennyiségű aminosav, vitamin és rost jusson a szervezetbe, a férfiak nem fogyaszthatnak 1500-1800-nál, a nők pedig 1300-1500-nál kevesebb kalóriát. Ez az a minimális mennyiség, amellyel egészséges marad a szervezet. Ennél alacsonyabb kalóriaszint alatt a test már saját szöveteit égeti: károsodik a fehérjeszintézis, a fermentáció, az aminosav-beépülés, a finom idegi folyamatok.

Ha ezt az összeállítást betartja, szervezete a kellő arányban jut minden elengedhetetlen tápanyaghoz, és kívánt testsúlyát hosszú távon fenn tudja tartani.

Feltétlenül figyelembe kell vennünk azonban, hogy az elmúlt évtizedekben sajnos rohamosan csökkent az élelmiszerek tápanyag, mikroelem és vitamin tartalma.

Egyre több szakember figyelmeztet rá, hogy bár sokat eszünk, mégis keveset, de nem mennyiségileg, hanem minőségileg, azaz a ma embere mennyiségileg túltáplált, minőségileg alultáplált, tehát minőségileg éhezik.

Ami évtizedekkel ezelőtt megfelelő táplálék volt, az ma már sajnos nem az. Ez főleg az enzimek, vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek iránti igény növekedésében tapasztalható, hiszen a jelenlegi szennyezett környezetben, és az élelmiszeripar salakanyagai miatt, a szervezet egyre leterheltebb, egyre nehezebben boldogul. Nem csoda, hogy a szív és érrendszeri betegség, az allergia, a rák,... népbetegséggé lett, annak ellenére, hogy pár száz éve még nem is tudott róluk az emberiség.

Az élelmiszerek minőségi változásának egyensúlyozására, a szervezet méregtelenítésére, táplálására és aktivizálására célszerű az élelmiszernek minősülő táplálékkiegészítők alkalmazása.

Az általános bölcsesség azt írja elő, hogy a nagy tápanyagcsoportok bevitele és az étkezések megoszlása fele-harmada legyen maximum táplálékkiegészítőkkel megoldva, és csak is folyamatosan ellenőrzött, bizonyított hatású, legálisan kapható termékekkel.

A hatékony és egészéges fogyás egyik alapeleme a lassú, fokozatos tempó. Szakértők szerint heti 1 kilónál nagyobb ütemű fogyást tervezni veszélyes és haszontalan (a fogyókúra első 1-2 hetében ez valamivel több lehet, hisz akkor főként folyadék megy le a testsúlyból). Minél lassabban fogy, annál tartósabb lesz az eredmény, hiszen elsősorban a zsírt, és nem az izmait fogyasztja. Kisebb megszorításokkal könnyebb normális életet élni, és minél kevésbé drasztikus a kalóriacsökkentés, annál kevésbé próbál a szervezet ragaszkodni a kalóriáihoz azáltal, hogy kevesebb energiát használ fel.

Jó tipp a 250 kalória elve: Csökkentse 250-nel a napi kalóriafogyasztást. Ez egy hónap alatt 3500 kalória mínuszt, tehát 1 kiló fogyást jelent, azaz 1 év alatt 12 kilót. Még jobb, ha a napi csökkentés mellett egy újabb 250-es adagot mozgással tüntet el. Megduplázza az eredményt, és semmit sem kockáztat.

Komoly eredményeket kizárólag úgy érhetünk el, ha több pilléren támaszkodó, komplex módszerrel alkalmazzuk a fogyókúrát. (A fogyókúra szót épp ezért nem is igazán szeretem használni, helyén valóbb az életmódváltással elért alakformálás.) Csapatmunkát igényel, mivel nem elég az életmód tanácsadó (orvos, dietetikus, edző, sokszor pszichológus) beavatkozása, az ügyfél akaraterejére és kitartására is szükség van.

A közös törekvés sem lehet azonban sikeres csak az étkezési szokások megváltoztatásával - kellő mennyiségű testmozgás nélkül.

Az alakformálást bármikor el lehet kezdeni, nincs olyan, hogy késő és nincs olyan, hogy rossz időpont. Miért ne kezdené el most? Nem feltétlenül szükséges hozzá edzőterembe járnia, otthon is kivitelezhető.

Az alakformálás legfontosabb része, az izmok megformálása és a zsír ledolgozása. Ehhez, a legkönnyebb módszer, ha kombinálja a zsírégetésre specializálódott gyakorlatokat, az izomerősítő gyakorlatokkal.

Az otthoni gyakorlatokat mindig kezdje bemelegítéssel. Ez fontos, az izomhúzódások elkerülése érdekében, és nagyobb teljesítményre is lesz képes így. Kezdje a bemelegítést fentről, a nyaktól, és mozgassa meg a teste összes izmait.

Ezután végezzen némi cardio mozgást (ugrálás, ugrókötelezés, szaladás, aerobic, stb.), ez nemcsak a szívet erősíti, de remek zsírégetés is. Keressen zenés fitnesz videókat, és erre tornázzon.

A Fit-Ball nem csak sporteszközként segítheti az otthoni alakformálást, szék helyett is remekül funkcionál az ülőmunka okozta hátproblémák megelőzéseként.

Izomerősítő gyakorlatként alkalmazhatja a fekvőtámaszt, térdhajlítást, és a felülést. Ezeket végezheti különbözőképpen, ha az egyes izmokra szeretne specializálni a gyakorlatokat. (pl. fekvőtámasz széttárt karokkal a mell izmait dolgoztatja meg jobban, törzs mellett pedig a tricepsz izmait erősíti jobban).

Jobb eredményeket érhet el, ha minden nap más izomcsoportot dolgoztat meg. (pl. első nap láb izom, aztán has és hát, és végül mell és kar).

Ne feledkezzen meg a helyes légzés gyakorlásáról sem: orron át szívja be a levegőt és szájon át fújja ki.

Ne várjon gyors eredményeket, az alakformálásnak idő kell, viszont hangulatbeli különbségeket már az első tornával támogatott nap után észrevehet. Ja, és ne felejtse el: a legfontosabb a rendszeresség!

+ 1 tipp: Táncoljon!
Legyen kreatív és érezze jól magát edzés közben. Tegye be a CD lejátszóba a kedvenc, gyors ritmusú zenéit otthon és legyen kicsit őrült, mókázzon, ugrándozzon, bolondozzon naponta tizenöt percet. Játszva olvadnak majd le a felesleges kilók és a tükörben is láthatja a csodás alakot. :-)

A meditációt évezredek óta, több kultúrában alkalmazzák, mivel számtalan előnye van. A meditáció rendszerint olyan lelkiállapotra utal, amikor a testet tudatosan ellazítjuk, és szellemünket átengedjük a nyugalomnak és a belsőnkre való koncentrálásnak. A cél a lelki béke, megnyugvás keresése.

Amikor valaki meditál, mindössze annyit tesz, hogy az elméjét egy bizonyos dologra összpontosítja. Valójában egy könyv olvasása vagy egy film nézése ugyanúgy egyfajta meditáció.

 A meditáció se nem misztikus, se nem másvilági, se nem nehezen elsajátítható. A meditáció nagyon is kézzelfogható, praktikus, és mindenki számára elérhető módszer. Ha semmilyen spirituális gyakorlatot nem folytatunk, és nem hiszünk semmiféle istenben vagy felsőbb hatalomban, a meditáció gyakorlatával akkor is boldogabb életet teremthetünk magunknak.

A meditáció hatást gyakorol a testünkre, az elménkre, és az érzelmeinkre is, a rendszeres meditáció eredményeképpen:

- egészségesebbek leszünk, mert amikor a légzésünkre figyelünk, csökken a vérnyomásunk, lelassul a szívverésünk, nyugodtabbá válunk.
- élesedik az elménk, amely hatékonyabbá teszi a kommunikációnkat mind a munkahelyünkön, mind a társunk, a barátaink, a családunk körében
- könnyebben tudunk koncentrálni, ezért kevésbé érezzük magunkat leterheltnek
- tudatosítjuk az érzelmeinket, ezért ritkábban fordul elő, hogy túlreagáljuk a dolgokat
- hamarabb megtaláljuk a megoldást életünk azon területein, ahol úgy érezzük, elakadtunk
- közelebb kerülünk önmagunk, a körülöttünk lévő emberek, az életünk, az életfeladatunk megértéséhez.

Forrás: Wikipédia

Forduljon Hozzám bizalommal, hogy személyreszabott tanácsadással segíthessek!

KAPCSOLATFELVÉTEL

 

Webdesign - Szenyán Ildikó 2005.